چرا دچار ریزش مو می شویم؟

چرا دچار ریزش مو می شویم؟

چرا دچار ریزش مو می‌شویم؟


شاید برای شما پیش آمده که وقتی موهای خود را شانه می‌کنید تعداد زیادی از موهای خود را روی شانه یا برس دیده باشید یا اینکه روی بالش یا لباسهایتان پر از مو باشد. 

حتما از خودتان می‌پرسید که چرا دچار ریزش مو شده‌اید. در حالت طبیعی معمولا زمانی که پوست سر شروع به ایجاد بستری مناسب براش رشد موهای جدید می‌کند، افراد دچار ریزش مو می‌شوند. بنابراین ریزش مو تا حدی غیر طبیعی محسوب نمی‌شود که معمولا تعداد آن را 100 تار مو در روز می‌دانند. ریزش مو زمانی به اتفاق نگران‌کننده تبدیل می‌شود که تعداد موهای در حال ریزش از موهای در حال رشد بیشتر می‌شود. 

دلایل مختلفی در بروز این اتفاق تاثیر دارند که از جمله آن می‌توان به  عوامل ژنیتکی و سابقه خانوادگی اشاره نمود که معمولا در سنین پایین‌تر در کسانی که دچار این سابقه هستند، اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل ریزش مو، تغییرات هورمونی است که در بدن اتفاق می‌افتند. 

این علت در بین زنان بیشتر شایع است و عموما در دوره‌های بارداری و یائسگی رخ می‌دهد. اختلال در کارکرد غده تیروئید نیز می‌تواند سطح هورمون های تولیدی بدن را دچار تغییر نماید. ابتلا به عفونتهای قارچی نیز یکی دیگر از دلایل شایع ریزش مو در بین افراد است. یکی از انواع شایع این بیماریها درماتومایکوز است. غالبا فردی که دچار این بیماری می شود قسمتهایی از پوست سر حالت فلس مانند به خود گرفته و دچار ریزش مو می شوند.

اگردچار کم خونی ناشی از فقر آهن باشید، این علت نیز می تواند منجر به ریزش موهای شما شود. این علت نیز عموما در میان خانوم‌ها شایع‌تر است و دلیل عمده آن، تجربه عادت‌های ماهیانه است که بدن را دچار کمبود آهن می‌نماید. تجربه استرس های شدید نیز می تواند به ریزش مو بینجامد. استرس شدید درصد زیادی از موها را در یک زمان وارد مرحله استراحت نموده و رشدشان را متوقف می کند و شما نتیجه آن را پس از گذشت زمانی چند ماهه خواهید دید. بروز برخی بیماری ها مانند در برخی اوقات بیماری‌هایی مثل تب شدید، عفونت، آنفلوآنزا یا خستگی شدید ناشی از کار زیاد، مصرف برخی از داروها یا عمل جراحی می‌تواند عامل ریزش مو باشد.


چگونه باید از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

اگر تصمیم دارید برای ریزش موهای خود اقدامی موثر انجام دهید، شاید بهترین کار این باشد که علت ریزش موهایتان را پیدا کنید. برای اطمینان از سلامت خود و اینکه ریزش موهای شما بنا به دلایل مربوط به کمبود عناصر مفید برای بدن یا اختلال هورمونی روی نداده است بهتر است یک چکاپ انجام دهید. چنانچه در شرایط پر استرس کار می‌کنید و یا زندگی شما دچار تنش‌های زیادی است بهتر است راه حلی برای برگرداندن آرامش به زندگی خود پیدا کنید. دقت کنید که مو نیز مانند سایر اعضای بدن نیز به مراقبت دارد. موی شما برای سالم ماندن نیاز یه مواد غذایی کافی و همچنین برخی اقدامات مراقبتی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

روزانه موهای خود را شامپو نکنید. استفاده از شامپو و نرم کننده به صورت مداوم و روزانه موهای شما را دچار خشکی و در نتیجه آسیب دیدگی می‌کند. بهتر است شستشوی موهای خود را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

از مواد شیمایی کمتر استفاده کنید: یکی از مضرترین مواد برای مو مواد شیمیایی است که در بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی یافت می شود. استفاده بیش از اندازه از این مواد منجر به ضعیف شدن مو و در نتیجه ریزش آن می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو که در نتیجه استفاده از این مواد حاصل می‌شود، می‌توانید محصولات گیاهی تضمین شده را جایگزین کنید.

رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید: همانطور که گفته شد و نیز مانند سایر اعضای بدن نیاز به مواد غذایی مناسب و کافی برای سالم ماندن دارد. سعی کنید در رژیم غذایی خود موادی را بگنجانید که این سلامتی را برای موهای شما فراهم می‌کند. خوراکی های که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو هستند.

هرچند وقت یکبار موهای خود را کوتاه کنید: یکی از علتهای ریزش مو وجود موخوره در موهاست. برای خلاص شدن از شر این مشکل توصیه می‌شود که هر چند وقت یکبار موهای خود را کمی کوتاه کنید. این کار به از بین رفتن موخوره و در نتیجه سالم ماندن موهای شما کمک قابل توجهی می‌نماید.

برای خشک کردن مو از سشوار زیاد استفاده نکنید: حرارت زیاد باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌شود. بهتر است اجازه دهید موهای شما به حالت طبیعی خشک شوند.

موهایتان را مرتب شانه کنید: این یک عادت خوب برای مراقبت از موهاست. برای اینکه بتوانید این عادت را به خوبی انجام دهید توصیه می‌شود برخی نکات را نیز رعایت کنید. به عنوان مثال از شانه‌ای استفاده کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد. شانه زدن را در طول روز چندبار تکرار نکنید زیرا زیاده روی کردن در شانه زدن به موها باعث ضعیف شدن فولیوکول مو شده و ریزش موهای شما را تشدید می‌کند.

 برای تقویت موهای خود از روغنهای طبیعی استفاده کنید: استفاده از برخی روغن های گیاهی برای رشد و جلوگیری از ریزش موها بسیار مفید هستند. روغن‌هایی چون روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل از جمله این روغن‌ها هستند که می توانند به تقویت موهای شما کمک کنند. چنانچه قصد استفاده از این روغنها را دارید در نظر داشته باشید که طبیعی و خالص بودن این روغن‌ها موضوع بسیار با اهمیتی است که باید به آن توجه کنید.

موهای خود را تحت فشار و کشش قرار ندهید: برخی از مدلهای مو مانند اکستنشن، چهل گیس یا حتی دم اسبی از آنجایی که مو کشیده شده و تحت فشار قرار می گیرد، می‌تواند به فولیکول مو آسیب وارد نموده و باعث ریزش مو شوند.


تغذیه سالم برای جلوگیری از ریزش مو

یکی از علل موثر در ریزش مو، استفاده از مواد غذایی نامناسب است. به همین دلیل توصیه می شود از مواد غذایی استفاده کنید که در سلامت موهای شما موثر باشند. برای این انتخاب بهتر است بدانید موهای شما به چه مواد غذایی نیاز دارند. پروتئین و آهن از مواد معدنی ضروری برای سالم و شاداب ماندن مو به شمار می‌آیند. همچنین امگا۳، اسیدهای چرب، روی و ویتامین آ موجود در مواد غذایی، از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.
رژیم‌های غذایی کم کالری اغلب فاقد مواد مغذی لازم هستند، در نتیجه رشد مو به تعویق افتاده، پیاز مو سست شده و مو حالت آسیب دیده و شکننده به خود می‌گیرد. در اینجا به برخی از مواد غذایی مناسب برای تقویت مو اشاره می‌شود:

اسیدهای چرب ضروری: گردو، تخم کتان و آواکادو از جمله مواد سرشار از اسیدهای چرب هستند که برای حفظ سلامت مو بسیار موثر است.


ویتامین c: ویتامین c از جمله موادی است که برای تقویت کلاژن مو بسیار مفید است. مرکبات، توت فرنگی و فلفل قرمز از جمله مواد حاوی ویتامین c می‌باشد.

آهن:  کمبود آهن نیز یکی از دلایل ریزش مو به شمار می‌رود. کمبود این ماده به ویژه در زنان به دلیل عادات ماهیانه شایع‌تر است. لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز، تره‌فرنگی، بادام هندی، میوه های خشک، انجیر و انواع توت از جمله مواد دارای آهن می‌باشند.

مواد معدنی: مواد معدنی از جمله سیلیس و زینک به رشد مو کمک می‌کنند. مواد غذایی حاوی سیلیس عبارتند از خیار، انبه، سبزیجات دارای برگ سبز، لوبیا، کرفس و مارچوب.

ویتامین E: ویتامین E به تقویت موهای آسیب‌دیده و افزایش استحکام مو کمک می‌کند. این ویتامین موجب ساخته شدن کراتین در داخل تار مو شده و به این ترتیب، از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.

منابع غذایی سرشار از ویتامین E عبارتند از تخم آفتابگردان، قیصی، اسفناج پخته و زیتون. بادام درختی نیز از جمله منابع غنی ویتامین E به شمار می‌رود.

 یکی از مواد غذایی موثر در تامین ویتامین E بدن، می تواند ذرت باشد. ارزش تغذیه ای ذرت، کالری مورد نیاز برای متابولیسم روزانه را فراهم می کند. و همچنین غنی از ویتامین A ، ویتامین B، و ویتامین E می باشد. فیبر بالایی دارد و برای پیشگیری از یبوست می تواند خیلی مفید باشد. از آنجایی که این ماده غذایی باارزش در تمام فصول سال، به صورت تازه قابل دستیابی نیست، می توان از کنسروهای آماده ذرت استفاده کرد. 

ما در مجموعه کشت و صنعت خرم با استفاده از مواد اولیه سالم، محصول کنسرو ذرت شیرین را تولید کرده ایم. می توانید با خیالی آسوده از این محصول در برنامه غذایی خود و خانواده تان استفاده کنید. همچنین می توانید در تهیه یک سالاد ماکارونی خوشمزه هم استفاده نمایید. 




نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.