چرا رنگ گوجه فرنگی قرمز است؟

چرا رنگ گوجه فرنگی قرمز است؟

علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟

ممکن است شما هم از جمله طرفداران استفاده از گوجه ‌فرنگی برای پخت انواع غذاها باشید که دلیل عمده آن رنگ و مزه این میوه است. گوجه ‌فرنگی به دلیل رنگ قرمزی که دارد، می‌تواند تاثیر زیادی روی ظاهر غذای شما داشته باشد و برای همین گزینه قابل توجهی برای آشپزی‌‌ست.

اما تا به حال برایتان پیش آمده از خودتان سوال کنید که علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟ در اینجا قرار است برایتان توضیح بدهیم چگونه یک گوجه ‌فرنگی که در مراحل اولیه رشد، رنگ سبزی دارد، در طول رشد رنگش تغییر می‌کند و قرمز می‌شود. 

گوجه‌ فرنگی که در ابتدای مراحل رشد هست به دلیل داشتن مقدار زیادی ماده به اسم کلروفیل سبز رنگ است. وجود این ماده سبزرنگ به جز سبزی رنگ درگوجه ‌فرنگی به جذب نور خورشید توسط این میوه کمک می‌کند.

گوجه فرنگی که هنوز در مراحل اولیه رشد قرار دارد، بو و مزه ندارد، در این دوره با تولید گاز اتیلن در گوجه، فرایند رشد سریعتر شده و به رشد میوه کمک می شود. در مراحل پایانی رشد، ماده کلروفیل به تدریج در گوجه حل شده و به جای آن ماده به نان لیکوپین تولید می‌شود. 

لیکوپن عضوی از کاروتنوئیدها از خانواده ی “فیتوکمیکال‌ها” است و مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی  و بسیاری از میوه های دیگر شناخته می شود. تولید لیکوپین در گوجه فرنگی رنگ آن را از سبز به قرمز تبدیل می‌کند. 

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که سرعت رشد و تغییر رنگ در گوجه فرنگی ها با هم فرق دارند و یکی از عوامل موثر بر این تغییر اندازه گوجه فرنگی است، به این معنی که گوجه فرنگی های کوچکتر مانند گوجه های گیلاسی نسبت به گوجه هایی که بزرگتر هستند، زودتر می رسند و رنگ آنها قرمز می شود. 

عامل مهم دیگر در رشد گوجه فرنگی گرماست. اگر میزان دما خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، گوجه فرنگی نمی تواند رشد کند. بهترین دما برای رشد گوجه فرنگی بین 0 تا 85 درجه فارنهایت است.


ویتامینهای موجود در گوجه فرنگی چیست؟

برای اینکه با خواص گوجه فرنگی آشنا شویم خوب است بدانیم این میوه که گاهی در دسته میوه ها و گاه سبزیجات گنجانده می شود از چه موادی تشکیل شده است. 

گوجه فرنگی حاوی 95% آب و 5% کربوهیدرات و فیبر است. علاوه بر این شامل مقدار قابل توجهی ویتامین های A، C، K و خانواده ویتامین های B، مواد معدنی چون پتاسیم، منگنز، منیزیم؛ مس و فسفر، پروتئین و لیکوپن است. ترکیب این مواد در گوجه فرنگی برای سلامتی بسیار مفید هستند. 

این مواد به تقویت بدن برای تبدیل کلوگز به انرژی مفید برای انجام فعالیتهای بدنی کمک می نمایند. همچنین با کنترل گلوگز خون و افزایش سیستم مقاومت از بدن در مقابل بیماریهایی چون دیابت محافظت می کند. آنتی اکسیدان موجود در این میوه در برابر ابتلا به بیماریهای عفونی محافظی بسیار خوب است. علاوه بر اینها، مصرف گوجه فرنگی قدرت یادگیری و حافظه را افزایش داده و برای جلوگیری از سرطان بسیار توصیه می شود.


خواص گوجه فرنگی چیست؟

همانطور که اشاره شد استفاده از گوجه فرنگی فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد و شما می توانید در موارد متعددی از گوجه فرنگی استفاده نمایید که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

مراقبت از قلب: وجود موادی چون فیبر، ویتامین C و پتاسیم در گوجه فرنگی می تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد و این به دلیل آن است که مصرف مداوم آن به کاهش تری گلسیرید و کلسترول بد در بدن  کمک می‌نماید.

کمک به بهبود گوارش: وجود فیبر در گوجه فرنگی به تحریک روده و حرکت سالم مواد غذایی در درون دستگاه گوارشی کمک  می کند. این ماده از یبوست و دیگر مشکلات نیز جلوگیری می کند.

کاهش فشار خون بالا: یکی دیگر از مواد موجود در گوجه فرنگی، پتاسیم است. وجود این ماده که یک گشادکننده عروق است به کاهش فشار خون در وریدها و شریانها کمک نموده و منجر به افزایش گردش خون می شود و در نتیجه ریسک فشار خون بالای مزمن را از بین می برد.

ارتقای سیستم ایمنی بدن: کمک به بهبود ایمنی بدن مربوط به لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ست که به راحتی با بیمارهایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مفابله می کند.

جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری: گوجه فرنگی خواص ادرار آوری دارد که تشکیل ادرار در بدن ما را تسهیل می کند. این موضوع به از بین بردن مواد سمی مانند آب اضافی، نمک و اوریک اسید کمک می کند. این گیاه وقوع بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری و سرطان مثانه را کاهش می دهد.

جلوگیری از ابتلا به دیابت: انواع بیماری دیابت بر اثر مصرف نادرست و بی اندازه فیبر حاصل می شود. در حالی که که می توان بخش زیادی از میزان مورد نیاز فیبر بدن را با خوردن گوجه فرنگی بدست آورد.

مراقبت از پوست: یکی از ویتامین های موثر برای مراقبت از پوست در برابر اشعه خورشید، ویتامین C می باشد.کمبود این ویتامین می تواند باعث ایجاد چین و چروک یا لکه در پوست شود. ویتامین C‌ با تولید کلاژن در پوست می تواند از بروز این مشکلات پوستی جلوگیری کند. خوردن گوجه فرنگی که حاوی این ویتامین می باشد می تواند در تامین ویتامین C و مراقبت از پوست کمک نماید. یکی دیگر از محصولات صنایع غذایی خرم که برای سلامتی پوست و مو بسیار تاثیرگذار است، کمپوت گیلاس خرم و تاثیر شگفت انگیز کمپوت گیلاس بر زیبایی پوست است. 

کمک به کاهش وزن: سطح کالری در گوجه پایین است و مصرف مواد کم کالری می تواند به گوارش سریعتر کمک کند و گوجه ها کالری کمی دارند و چربی ذخیره نمی شود. گوجه فرنگی محتوای فیبری بالایی نیز دارد که از جذب مولکول های چربی جلوگیری می کند. علاوه بر آن، این فیبر سوخت و ساز چربی ها را بهبود داده، تجمع چربی را از بین می برد و بدین ترتیب به شما در کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر آن، گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی آب است که احساس سیری به شما می دهد و ضعف های ناشی از گرسنگی را التیام می بخشد.


رب خرم از چه گوجه فرنگی هایی استفاده می کند؟

محصولات کشت و صنعت خرم تنها کارخانه در استان خراسان است که ربی با غلظت (بریکس) 28 الی 30 تولید و به دست مصرف کنندگان می رساند، این در حالی است که اکثر کارخانجات تولیدی رب، رب با غلظت 25 الی 27 تولید می کنند که این خود گواهی بر کیفیت برتر رب تولید شده توسط مجتمع کشت و صنعت رب خرم است. 

علاوه بر این، در مجموعه کشت و صنعت خرم ، اکثر محصولات خود را از مزارع و باغات زیر کشت خود تهیه می نماید که با توجه به عدم استفاده از هر گونه سم و ارگانیک بودن تمامی این مزارع، محصولاتی که به دست مصرف کنندگان می رسد کاملا سالم و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. 

این مجتمع از بهترین ادویه جات سالم که توسط خود مجتمع فرآوری شده است نیز استفاده می نماید. از آنجایی که گوجه فرنگی در مزارع خود مجتمع پرورش می یابند، زمان چیده شدن گوجه فرنگی از بوته تا تبدیل به رب در زمانی کمتر از سه ساعت انجام شده و پروسه تبدیل گوجه به رب نیز در حدود 20 دقیقه می باشد که کوتاهی این زمان، باعث از دست نرفتن خواص غذایی میوه و تولید با بالاترین کیفیت می شود.

به خاطر بسپارید که کیفیت در تولید رب صنعتی اهمیت بیشتری دارد و استفاده از رب خانگی به دلایل فنی و البته بهداشتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. سلامتی شما با کیفیت مواد اولیه مصرفی ما اولویت شرکت کشت و صنعت خرم است. پایدار و موفق باشید. 



نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.