طرز تهیه استانبولی با رب

طرز تهیه استانبولی با رب

طرز تهیه استانبولی با رب

قرار با هم طرز تهیه استانبولی که یک غذای خوشمزه ایرانی هست رو یاد بگیریم. اگر تازه به جمع آشپزها پیوستید یا اینکه دانشجو هستید و دنبال یادگرفتن پخت یک غذای ساده، راحت و خوشمزه اید استانبولی یک انتخاب بسیار خوب برای شماست. اساس این غذا بر پایه برنج قرار داره که معمولا بین ما ایرانی ها طرفدار زیادی داره. پس مطمئن باشید که یادگرفتن پخت این غذا می تونه شما رو به یک آشپز محبوب تبدیل کنه.


دستور آماده سازی استانبولی با رب 

خوب برای پخت استانبولی اول باید بدونید که به چه موادی نیاز داریم.


  • گوشت بدون استخوان یا گوشت چرخ‌کرده: 500 گرم
  • برنج: 4 پیمانه
  • گوجه فرنگی: 2کیلو
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • پیاز: یک عدد
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

اگر تصمیم گرفتید که از گوشت بدون استخوان برای پخت استانبولی استفاده کنید، باید بعد از شستن و تمیز کردن گوشت اونو به صورت قیمه ای خرد کنید. 

برای راحتی کار می تونید از تخته آشپزخونه و یه چاقوی تیز برای این کار استفاده کنید. اگر هم احساس کردید این کار سخت و وقت گیر می تونید از گوشت چرخ کرده مرغ یا گوشت چرخ کرده گوساله و گوسفند استفاده کنید. این دیگه به سلیقه و انتخاب شما بستگی داره.

پیاز رو پوست بگیرید و بشویید و بعد اونو نگینی خرد کنید. یک تابه انتخاب کنید و داخل اون روغن بریزید تا داغ بشه. بعد از داغ شدن، پیاز رو داخل تابه بریزید و اونو تف بدبد. 

باید صبر کنید تا پیاز کمی طلایی بشه. اون موقع می تونید گوشت رو به پیاز اضافه کنید و اونا رو هم تف بدید. وقتی مطمئن شدید گوشت به اندازه کافی تف خورده و آب اون خشک شده به اندازه 2 تا 3 پیمانه آب داخل تابه بریزید و اجازه بدید گوشت پخته بشه. حواستون باشه با توجه به اینکه از چه نوع گوشتی استفاده کردید زمان پخت اون متفاوت هست. 

گوشت چرخ کرده زمان کمتری برای پخت نیاز داره. وقتی آب گوشت تبخیر شد و گوشت تقریبا به رنگ طلایی دراومد یعنی مواد آماده است. می تونید زمانی که گوشت تقریبا پخته شده بهش نمک و رب هم اضافه کنید. 

نکته ای که باید اینجا بهتون بگم اینه که یکی از ویژگی هایی که این غذا رو دلچسب می کنه رنگ غذا هست. برای همین باید از ربی استفاده کنید که علاوه بر طعم خیلی خوب بتونه رنگ خوبی به غذای شما بده، به همین دلیل من به شما توصیه می کنم حتما سری به محصولات خرم بزنید، چون رب گوجه فرنگی خرم دقیقا همین ویژگی ها رو داره. بعد از اینکه گوشت شما آماده شد، موقع پخت برنج هست. 

گوجه فرنگی ها رو بعد از شستن رنده کنید. داخل یک قابلمه آب بریزد و بذارید روی گاز تا جوش بیاد و آب اون تبخیر بشه. گوجه های رنده شده رو هم به برنج اضافه کنید. باید دقت کنید که برنج باید پخته شده باشه. اونو امتحان کنید و اگر دیدید برنج هنوز پخته نشده 1 یا 2 پیمانه آب  بهش اضافه کنید تا از پخته شدن اون مطمئن بشید. 

از پخته شدن برنج که مطمئن شدید، وسط قابلمه رو خالی کنید و گوشت رو به برنج اضافه کنید. حرارت رو کم کنید و اجازه بدید استانبولی دم بکشه. اگر دوست داشتید می تونید از سیب زمینی و لوبیا سبز هم برای آماده کردن مواد داخل استانبولی استفاده کنید. اگر از جمله کسانی هستید که طرفدار عطر خوب غذا هستند یادتون باشه حتما از کمی دارچین یا ادویه پلویی و حتی زعفران آب کرده هم استفاده کنید.


حرارت را کم کنید و روی درب قابلمه دمی بگذارین. حدود 40-45 دقیقه صبر کنید تا استانبولی با رب دم کشیده و غذای شما آماده شود. استانبولی با رب رو توی ظرف مناسبی سرو کنید و ته دیگ اون رو هم روی استانبولی قرار بدین.
این غذا رو به عنوان نهار همراه با انواع ترشی مثل ترشی سیر، ترشی بادمجان، سالاد شیرازی ، سبزی خوردن و ماست می تونین نوش جان کنین. 

نکته ای که دوباره روی اون تاکید می کنیم، استفاده از رب گوجه فرنگی برای این غذا هست. یادتون باشه اگر فقط از گوچه فرنگی استفاده کنید ممکنه استانبولی شما خیلی رنگ دلخواه شما رو نداشته باشه، پس باز هم توصیه می کنم حتما از یک رب گوجه فرنگی باکیفیت استفاده کنید و محصولات مجموعه کشت و صنعت خرم رو به خاطرتون بسپارید.




نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.