خواص کمپوت گلابی را بهتر بشناسیم

خواص کمپوت گلابی را بهتر بشناسیم

گلابی را شاه میوه می نامند

گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی خود دارای خواص بسیار زیادی می باشد اما همانطور که در ادامه خواهید خواند، عمر این میوه بسیار کوتاه است و برای همین کمپوت گلابی بهترین جایگزین برای داشتن این میوه گرانبها و استفاده موثر از آن است. 

اما انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروف است که شکل آن‌ها شبیه سیب است. در منابع آلمانی منشأ گلابی را درکوه‌های البرز ذکر کرده‌اند. انواع مختلف گونه وحشی آن در جنگل‌های گیلان و مازندارن وجود دارد که در زبان گیلکی به خوج و سنگ خوج و در زبان مازندرانی به سِتِکا معروف‌اند.


گلابی درختی برگریز می‌باشد که در شرایط آب وهوایی مناطق سرد جهان، جایی که زمستان‌های سرد باعث برطرف شدن نیاز سرمایی زمستان آن می‌شود قابل پرورش و کشت است. میوه گلابی معمولی عمر انباری(نگهداری) کوتاهی دارد به همین دلیل باید قبل از رسیدن کامل برداشت شود تا بتوان به راحتی به بازار رساند.گلابی اروپایی که در شمال ایران می‌روید، میوه‌ای است سخت با طعم متمایل به ترشی و شیرینی است.

براساس تحقیقات انجام شده،گلابی بعد از سیب مهمترین میوه دانه دار ایران به شمار می آید. از این جهت، کشت و تولید کنسرو کمپوت گلابی برای صنایع غذایی کشورمان می تواند امری مهم و البته ارزشمند باشد. 

از این رو، یکی از محصولات مجموعه کشت و صنعت خرم که همیشه مورد استقبال و علاقه مردم ایران قرار گرفته است، کمپوت گلابی است که در ادامه به خواص آن می پردازیم.


میوه گلابی سرشار از مواد مغذی است

قبل از پرداختن به خواص گلابی باید به نکاتی پیش از خرید توجه داشت:

  • گلابی سالم و خوب است که قسمت فوقانی آن نه زیاد سفت و نه زیاد شل باشد. برای کسب اطمینان از سلامت گلابی کافی است که با انگشت قسمت فوقانی را کمی فشار دهید.
  • گلابی‌هایی را بخرید که کمی کال باشند. گلابی میوه‌ای است که در مجاورت دیگر میوه‌ها زودتر از آن‌ها شروع به فساد می‌کند؛ بنابراین گلابی کال در یخچال به حالت رسیده‌تر تغییر می‌کند و دیرتر فاسد می‌گردد.
  • گلابی که دارای قسمت‌های قهوه‌ای روی پوست باشد هیچ مشکلی ندارد و این دانه‌های قهوه‌ای حاصل از زدگی و کرم‌خوردگی نشانه‌ای از ارگانیک بودن آن است.
  • گلابی‌هایی که پوست آن‌ها کمی رو به قهوه‌ای یا سرخی می‌زند را انتخاب کنید و از برداشتن گلابی‌هایی که طلایی رنگ هستند، پرهیز کنید.

خواص کمپوت گلابی را بیشتر بشناسیم

  • سلامت قلب و عروق با گلابی: گلابی به واسطه داشتن فیبر کافی در سلول‌های سازنده پوست خود، می‌تواند هضم غذا و میزان کلسترول موجود در بدن انسان را بهبود ببخشد. کاهش میزان کلسترول مضر در بدن و افزایش کلسترول خوب، باعث پایین آمدن درصد احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. بر اساس برآوردها خوردن یک گلابی در طول روز خطر بروز سکته مغزی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • کمپوت گلابی ضد سرطان است. فیبر موجود در گلابی خواص دیگری از جمله ضد سرطانی بودن را در آن به وجود می‌آورد. بر اساس گزارش‌ها خوردن یک گلابی در روز می‌تواند از بروز سرطان سینه در زنان بالای ۴۰ سال جلوگیری کند. این خواص گلابی برای تمام افراد موثر است و به همین دلیل باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهیم.
  • همچنین در برخی از موارد مشکلات تنفسی شما وابسته به مشکلاتی است که در گلوی شما خانه دارند. خوشبختانه یکی دیگر از خواص گلابی این است که به میزان زیادی می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. برای اینکه از این خواص گلابی بتوانید استفاده کنید، توصیه شده است که آب گلابی را به صورت منظم در طول روزهای گرم تابستان میل کنید.

    کمپوت گلابی برطرف کننده مشکلات تنفسی است . یکی از مهمترین خواص کمپوت گلابی برطرف کننده مشکلات تنفسی است. در فصل گرما بعضی از افراد دچار تنگی نفس می شوند. گلابی می تواند بهترین پیشنهاد برای این افراد باشد. از سوی دیگر، کمپوت گلابی برطرف کننده گلودرد و آلرژی های بعد از سرماخوردگی نیز می باشد. از این جهت به افراد دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا خوردن گلابی و در صورت دسترس نبودن میوه گلابی، کمپوت گلابی بسیار توصیه می شود.
  • گلابی قند خون را کنترل می کند. یکی از خواص گلابی این است که می‌تواند بر اساس مقدار شیرینی، درصد قند طبیعی متفاوتی در خود داشته باشد؛ اما این قند برای شما نگرانی به دنبال نخواهد داشت. چرا که مقدار زیاد فیبر و درصد پایین گلیسیرین باعث کاهش جذب قند توسط سلول‌های بدن و دستگاه گوارش می‌شود. از این رو است که شما می‌توانید با خیال آسوده گلابی بخورید و نگران افزایش قند خون خود نباشید.
  • تقویت سیستم ایمنی با میوه گلابی و کمپوت گلابی: گلابی سرشار از ویتامین C است و شما با خوردن یک میوه گلابی می توانید مقدار لازم بدن از ویتامین سی و آنتی اکسیدان لازم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن را دریافت نمایید. 
  • حفظ ساختار بدن و تقویت استخوان : یکی دیگر از خواص کمپوت گلابی ایجاد تناسب اندام است. استخوان‌های بدن انسان در اثر دریافت میزان کافی از کلسیم و همچنین تعادل در اسیدیته بدن، تقویت می‌گردد. هر دو این عوامل با خوردن میوه‌هایی به مانند گلابی که دارای مقادیر کافی از کلسیم با عناصر دخیل در جذب کلسیم، تأمین می‌گردد. گلابی، مقدار مناسبی بور در خود دارد. عنصر بور در بدن انسان، جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. از طرفی خوردن گلابی به عنوان میوه، اسیدیته بدن را تنظیم می‌کند.
  • بهبود عملکرد گردش خون در بدن : برای سلامتی کامل نیاز است که همیشه به غلظت خون توجه کنید و هم چنین برای اینکه شما بدن سالم داشته باشید، باید سیستم گردش خون سالم‌تری داشته باشید. به همین دلیل باید مواد مغذی را مصرف کنید که بتوانید از آن برای افزایش سلامتی سیستم گردش خود استفاده کنید. یکی از همین مواد غذایی گلابی است. خواص گلابی به عنوانی یک وازیدیلاتوری باعث خواهد شد تا جریان خون در عروق با سرعت بیشتری صورت گیرد.

    همچنین گلابی دارای مقدار زیادی آهن و مس است. وجود این دو ماده معدنی کمک خواهد کرد تا گلبول‌های بدن شما از کیفیت خوبی برخوردار شوند و میزان خون‌رسانی به اندام‌های مختلف نیز کیفیت بهتری پیدا کند. لذا استفاده کردن از خواص گلابی و همینطور کمپوت گلابی به طور جدی توصیه می شود.

  • تقویت هاضمه و بهبود هضم غذا : پوست گلابی، فیبر زیادی دارد. این فیبر عموماً غیرقابل هضم است و در روده بزرگ به عنوان تسهیل کننده جریان مواد غذایی ایفای نقش می‌کند. خوردن گلابی و میوه‌های دارای فیبر هضم غذا را در روده بزرگ بهبود می‌بخشد و از بروز سفتی روده و یبوست جلوگیری می‌کند.

  • درمان کم خونی با کمپوت گلابی: کم خونی مشکل خیلی از افراد است. مصرف قرص های فولیک اسید و یا مصرف داروهای خون ساز پیشنهاد خوبی است. اما بهتر از آن مصرف گلابی و کمپوت گلابی است. یکی دیگر از خواص گلابی در این است که می‌تواند با وجود آهن و مس فراوان در خود، باعث شود تولید گلبول‌های قرمز سرعت و همچنین کیفیت بهتری پیدا کنند. مطمئناً وجود گلبول‌های قرمز بهتر نشانه‌ای از سلامت شما و همچنین کاهش کم خونی است. از طرف دیگر مقدار مناسب ویتامین ث هم به این قضیه کمک زیادی خواهد کرد. گلابی به عنوان یک میوه تأمین کننده هموگلوبین و سلامت سلول‌های خونی استفاده کنند.

جالب توجه است که گلابی و کمپوت گلابی برای زیبایی پوست و سلامت مو هم بسیار تاثیر دارد. در قسمت بعدی به خواص کمپوت گلابی در زیبایی پوست خواهیم پرداخت. 






نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.