طرز تهیه سس کچاب با رب خرم

طرز تهیه سس کچاب با رب خرم

سس کچاب چیست؟

در قرن هفدهم کچاپ نام سسی بود که برای ماهی تدارک می‌دیدند. اتفاقاً خود کچاپ هم معنای ماهی می‌دهد و می‌توان گفت سس ماهی است. در تهیه‌ی آن هم از ماهی استفاده می‌شد. مواد اصلی سس کچاپ قرن‌هفدهمی از این قرار بود: ماهی کولی، خرچنگ، صدف، گردو، لوبیاقرمز، لیمو، انگور و خیار.

بد نیست بدانید کچاپ ابتدای قرن نوزدهم نیز به کچاپ امروزی شباهتی ندارد. در آن زمان به هر سسی که سرکه در آن به کار رفته بود کچاپ می‌گفتند.

طرز تهیه سس کچاپ امروزی که گوجه‌فرنگی و سرکه پایه‌ی آن باشد یک سلیقه‌ی کاملاً امریکایی است. در دههٔ آغازین قرن ۱۹، به هر سسی که با سرکه تهیه می‌شد، سس کچاپ می‌گفتند. با گذشت سالیان متمادی، به تدریج سس کچاپ امروزی محبوبیت خود را بدست آورد و آن هم به این دلیل بود که مردمان آمریکا، علاقه خاصی به گوجه فرنگی داشتند. البته تا سال ۱۹۱۳م، در فرهنگ‌های لغت هنوز به جای گوجه فرنگی، قارچ ماده اصلی سس کچاپ محسوب می‌شد.


طرز تهیه سس کچاب در قرن اخیر

سالها پیش فردی به نام هینز اولین کسی بود که سس کچاب کارخانه ای را در سال 1876 میلادی تولید نمود. از آن زمان خیلی از افراد سعی کردند نگهداری از سس کچاب را به مدت زمان بیشتری برسانند. 

سس‌های کچاپ در قدیم دو طعم داشت: تلخ و نمکی. اما استفاده از گوجه فرنگی رسیده طعم دیگری را هم به انواع سس‌های کچاپ اضافه نمود: شور. بعدها با استفادهٔ بیشتر از سرکه در تهیه این نوع سس طعم ترش و تند هم به طعم‌های قبلی اضافه گردید. زمانی که استفاده از بنزوات سدیم ممنوع شد، طعم شیرین هم ابداع شد.

در قدیم سس کچاپ را از گوجه فرنگی‌های تازه‌ای که همان موقع برداشت شده بود تهیه می‌کردند. امروزه با استفاده از فناوری تبخیر در خلاء، از گوجه فرنگی خمیر غلیظی تهیه می‌کنند که نگهداری از این خمیر حتی در دمای اتاق هم امکان‌پذیر است و فاسد نمی‌شود. این امر به کارخانجات تولید سس گوجه فرنگی امکان می‌دهد که هر موقع سال که بخواهند، سس گوجه تهیه نمایند.


طرز تهیه سس کچاپ در خانه 

شاید شما هم از اون دسته افرادی باشید که دوست دارن با غذاشون چاشنی‌های مختلفی مثل سس استفاده کنن. اما تا به حال به این فکر کردید که خودتون این چاشنی رو درست کنید؟ این کار یک ویژگی خیلی خوب داره، اونم این هست که می‌تونید بر اساس سلیقه و ذائقه خونوادتون طعم اون رو تغییر بدید. یکی از این چاشنی‌ها که معمولا طرفدارای خیلی زیادی هم داره، سس کچاپ هست. شاید براتون جالب باشه که بدونید این سس از کجا اومده. 

احتمالا این سس برای اولین بار در قرن هفده استفاده می‌شده و اسم سسی بوده که برای ماهی درست می‌شده و مواد اون هم ماهی کولی، خرچنگ، صدف، گردو، لوبیا قرمز، لیمو، انگور و خیار بوده. احتمالا شما هم با خودتون میگید خوب اینکه اصلا شبیه چیزی که ما می‌شناسیم نیست. دقیقا همینطوره. سس کچاپ امروزی بیشتر با گوجه فرنگی و سرکه آماده میشه. قرار هست اینجا یاد بگیریم که چطور سس کچاپ درست کنیم.


دستور آماده‌سازی سس کچاپ با رب خرم

برای درست کردن این سس لازم هست بدونیم چه موادی لازم داریم. باید بهتون بگم خیالتون کاملا راحت باشه، چون موادی که برای تهیه این سس لازم داریم به راحتی قابل دسترس هست و شما می تونید اونها را تهیه کنید.


  • پیاز متوسط: 1 عدد
  • پوره گوجه فرنگی: 500 گرم (یا رب گوجه فرنگی سالم)
  • سرکه: 350 گرم
  • شکر قهوه ای: 150 گرم
  • سیر: یک حبه
  • آب: 200 میلی لیتر
  • نمک: نصف قاشق غذاخوری
  • پودر پاپریکا: نصف قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده: یک چهارم قاشق چایخوری
  • زعفران: به اندازه‌ی دلخواه

خوب بعد از تهیه مواد نوبت به دستور تهیه این سس می‌رسه. قبل از شروع نکته‌ای که باید حتما به اون توجه کنید اینه که ماده اصلی مورد نیاز این سس همونطور که می‌دونید گوجه فرنگی هست، پس باید حتما از گوجه فرنگی‌های با کیفیت برای این کار استفاده کنید. برای اینکار توصیه می‌کنم حتما سری به محصولات خرم بزنید به این دلیل که برای این کار خیلی مناسب هستن.

برای شروع کار باید از غلظت رب  خرم کم کنید. یعنی اونو با کمی آب ترکیب کنید. یا اینکه گوجه فرنگی‌ها رو به شکل پوره آماده کنید. بعد پیاز رو که به صورت خیلی ریز خرد شده داخل مقداری روغن بریزید و برای چند دقیقه اونو تف بدید تا نرم بشه. بعد سیر ریز شده رو به اون اضافه کنید و اجازه بدید کمی تف بخوره.  سیرها رو هم باید به صورت خیلی ریز خرد کنید. بعد از اینکه سیر و پیاز نرم شد، روغن اونو صاف کنید و داخل یک قابلمه بریزید.

پوره گوجه فرنگی یا رب خرم رقیق شده، آب و سرکه رو هم به اون اضافه کنید و اجازه بدید روی حرارت زیاد بجوشه. شکر، نمک و فلفل رو هم به مواد اضافه کنید. حواستون باشه که باید مدام این مواد رو هم بزنید و اجازه ندید که سس ته بگیره. بعد از اینکه مواد کمی سفت شد و حالت سس به خودش گرفت اونو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید کمی سرد بشه. برای اینکه سس یک دستی داشته باشید اونو داخل مخلوط کن بریزید.


اگر بعد از اینکه سس رو از داخل مخلوط کن بیرون آوردید و احساس کردید به اندازه‌ای که می‌خواهید یک دست نیست، اونو از صافی رد کنید تا یک دست بشه. اونو داخل یک ظرف تمیز بریزید و یادتون باشه بعد از هر بار استفاده در ظرف رو به خوبی ببندید تا مدت طولانی‌تری بتونید از اون استفاده کنید. همونطور که بهتون گفتم می‌تونید مزه سس رو طبق سلیقه خودتون تغییر بدید. برای اینکار می‌تونید مقدار نمک، فلفل یا سرکه اونو به دلخواه خودتون تغییر بدید.

درست کردن این نوع چاشنی‌ها در منزل علاوه بر اینکه می‌تونه مطابق سلیقه خودتون باشه، یک ویژگی مهم دیگه هم داره و اون این هست که شما از سالم بودن اون کاملا مطمئن هستید، چون اون رو با مواد سالم و بدون هیچ ماده نگهدارنده‌ای ا آماده کردید.



نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.