تاریخچه کمپوت و کنسرو

تاریخچه کمپوت و کنسرو


تاریخچه کنسرو
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.
کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ نمود.
ابداع روش
سال 1790 در فرانسه توسط نیکلای اپرت
طبق روش اپرت اگر مواد غذایی در یک ظرف دربسته دما داده شود و پس از آن از نفوذ هوا به داخل بسته جلوگیری شود می توان آنها را برای مدت طولانی نگهداری کرد.
در سال 1804 اولین کنسرو ظروف شیشیه ای در آب جوش تولید و بر روی ملوانان یک کشتی آزمایش شد.
در سال 1809 موسسه صنایع ملی فرانسه پس از 8 ماه بررسی کارهای اپرت آنرا تایید کرد.
روش اپرت بنام Appertizetion خوانده شد و پنجاه سال مورد استفاده قرار گرفت.
1820 تولید کنسرو به شکل صنعتی
1823 قوطی های حلبی به نام Canister متداول گردید.
1906 اولین مقررات و استاندارد های مربوط به کنسرو در آمریکا تدوین شد.
1918 اصل علمی که محتویات قوطی های کنسرو استریل مطلق نیستند اما تعداد و نوع میکروارگانیسم های موجود در آنها به نحوی است که قادر به ایجاد مسمومیت هم نیستند،پذیرفته شد.
1921 لعاب دادن قوطی برای غذاهای اسیدی متداول شد.
1930 روش محاسبات دمایی استریلیزاسیون ارائه شد.
در ایران در سال 1316 اولین کارخانه تولید کنسرو ماهی در بندر عباس ایجاد شد.
تولید کنسرو به شکل امروزی حدود سال 1347 در ایران رسمیت یافت؛ آن زمان حدود 2 یا 3برند مشخص در این حوزه در بازار حضور داشت که عمدتا هم به مصرف خاص می‌رسید. چهره‌های بزرگی در این حوزه وارد شدند؛ در این سال‌ها بود که روس‌ها در شاهی سابق و قائمشهرفعلی با تعهد به تولید کنسرو خوراک لوبیا نخستین کنسروها را برای ارتش تولید کردند. شاید مرحوم استپانیان مالک برند کارون شرق را که در آن‌ سال‌ها بهترین کنسرو خاویار- بادمجان را تولید می‌کرد باید از نخستین برندهای کنسرو در ایران برشمرد. فرمول تولید این کنسرو از روسیه وارد شده بود و این شرکت در کنار آن انواع دیگری از کنسروها را هم روانه بازار کرد. اما این برند پس از درگذشت مالک اصلی ماندگاری نداشت و کارخانه آن منحل شد.  پس از گذشت چند سال و با ظهور چهره‌های جدید در عرصه تولیدات غذایی کنسرو‌جات تقریبا بزرگان قوم از صحنه رقابت حذف شدند و برندهای صاحب‌نامی چون یک‌ویک،چین‌چین خراسان و مجتمع صنایع غذایی خرم با مدیریت آقای رضا هاتفی اولایی که اول تولید کمپوت را بصورت تخصصی داشتند و بعد از آن تولید رب گوجه به آن اضافه شد ، وارد میدان شدند. چین‌چین خراسان برای نخستین بار از سوی مهندسان ایرانی که به تازگی از آمریکا بازگشته بودند در مشهد راه‌اندازی شد. برادران قدس‌طینت‌ شرکت تولیدات کنسروی مدرنی را راه‌اندازی کردند و پس از آن هم برند یک‌ویک، خرم ، دلپذیر، خوشاب ، ماهوند،  قدس خراسان و سایرین هم وارد این عرصه شدند. کنسرو کردن مواد غذایی که از شیوه‌های مناسب و متداول نگهداری طولانی این مواد محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر در کشور ما از رشد و توسعه نسبتا مطلوبی برخوردار شده است

منبع : سایت وزارت صنعت ، معدن ، تجارت جمهوری اسلامی ایران



نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.