راهنمای آسان و سریع برای نظافت منزل برای عید

راهنمای آسان و سریع برای نظافت منزل برای عید
نظافت منزل برای عید با اینکه سختی ها و دشواری های زیادی دارد، اما می تواند به آسانی و لحظاتی خوب تبدیل شود. وقتی که بدانید دقیقا از چه کاری و چطور باید نظافت منزل برای عید را شروع کنید. ما در این مقاله به سراغ ترفندهای ساده و کاربردی در زمان نظافت منزل و یا همان خانه تکانی عید می رویم. با ما همراه باشید.


نظافت منزل برای عید را از کجا شروع کنیم؟

در زمان نظافت منزل یا خانه تکانی عید هر شخصی دستور العمل و راه خودش را دارد. بعضی ها معتقدند که باید از آشپزخانه شروع کرد و بعضی هم می گویند از شستن فرش ها. برای افرادی که زمان کافی برای خانه تکانی عید دارند، چندان اهمیت ندارد. اما اگر روزهای آخر سال رسیده است و شما فرصت چندانی برای نظافت منزل ندارید، ترفندها و راهکارهای ساده برای نظافت منزل را که در ادامه گفته می شود را دنبال کنید. 
قدم اول:
یک چک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، بنویسید. چک لیست می تواند شامل الویت بندی در فضاهایی باشد که قرار است نظافت شوند. همین طور بنویسید که چه وسایلی را نیاز دارید. زمان بندی کنید و حداکثر زمانی که برای نظافت عید نیاز دارید را در نظر نگیرید. این کار باعث می شود شما دچار استرس شوید و هیچ کاری ارزش این را ندارد که آرامش شما را بهم بریزد. پس برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، یک روز از زمان پیش بینی خود تمام شدن نظافت منزل، کم کنید. مهم است که در اجرای تقویم برنامه ریزی شده خود متعهد باشید. اما به خودتان سخت نگیرید. 

قدم دوم:
یک سبد نظافتی که از مواد شوینده و دستمال های تمیز و همین طور اسپری های لازم برای نظافت منزل را جمع آوری کنید. اگر چیزی کم است آن را از نزدیک ترین فروشگاه خریداری کنید و یادتان باشد، موارد بهداشتی هنگام استفاده که روی کالاها درج شده است را به دقت بخوانید. 
موضوع مهمی که باید خیلی به آن توجه کنید، سلامت خود و خانواده تان است. حواس تان باشد که بعضی از ترکیبات شیمیایی باعث مسمومیت های حاد تنفسی می شود. به این معنی که گاهی ترکیب دو ماده تمیز کننده با هم می تواند مسمومیت ایجاد کند. پس به دقت و حوصله، موارد ایمنی را رعایت کنید و همینطور حداقل دو جفت دستکش سالم را در این سبد استفاده کنید. یک جفت دستکش برای نظافت سرویس بهداشتی و یک جفت دستکش دیگر برای نظافت داخلی محیط منزل. خب اکنون به سراغ قدم سوم می رویم. 
قدم سوم:
برای شروع به نظافت منزل و رسیدن به نتیجه مطلوب، نیازی نیست که از یک اتاق شروع کنید و بعد سراغ اتاق دیگر بروید. می توانید با دسته بندی کارها، آنها را سریع تر انجام دهید. مثلا، جاروبرقی را روشن کنید و شروع به نظافت اتاق خواب کنید. هم زمان یک کارتن خالی جلوی دستتان بگذارید و وسایل دورریختنی، مثل لوازم آرایشی که تاریخ مصرف شان گذشته، داخل کارتن خالی بیندازید. و یا لباس هایی که دیگر آنها را نمی پوشید، جمع آوری کنید. بعد دوباره سراغ جاروبرقی بروید. 
همیشه جاروبرقی برای جارو کشیدن نیست. می توانید با استفاده از جاروبرقی، داخل کمدها، کشوها و هینطور باکس ها و لبه ی پنجره را نظافت کنید. از کاربرد این وسیله با ارزش غافل نشوید. 
قدم چهارم: 
پس از اینکه نظافت کلی خانه تمام شد؛ اکنون به سراغ جزئیات بروید. یکی از سخت ترین بخش های نظافت منزل برای عید در زمان خانه تکانی، نظافت آشپزخانه است.

ترفندهایی برای  نظافت آشپزخانه در شب عید

ابتدا ماسک بزنید و دستکش بپوشید. کار سختی در راه دارید. بعد به سراغ وسایل اضافه و به خصوص وسایل برقی داخل آشپزخانه بروید. یک پارچه بزرگ یا یک فرش قدیمی را در هال پهن کنید. وسایل برقی را روی آن بگذارید و تا جایی که ممکن است آشپزخانه را خلوت کنید. هیچ کاری سخت تر از این نیست که بخواهید در یک آشپزخانه شلوغ و بهم ریخته نظافت کنید. 
اگر میزنهار خوری در آشپزخانه است، آن را به بیرون از آشپزخانه ببرید. گوشه ای که دست و پا گیر نباشد. وسایل داخل کابینت، ظروف شیشه ای و شکستنی که برایتان اهمیت دارد را روی آن بچینید تا خیالتان راحت باشد. یا اینکه می توانید چند کارتن خالی دیگر داشته باشید و وسایل را مثل زمانی که می خواهید اثاث کشی کنید، داخل آنها بچینید. فرقی ندارد. ببنید با کدام کار، خیال شما راحت تر است. 
بعد از خالی شدن محیط آشپزخانه، به سراغ پرده های آن بروید. آنها را باز کنید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید. ماشین را روشن کنید و حالا به سراغ دیوارها بروید. برای شستشوی دیوارهای آشپزخانه از شوینده های ارگانیک استفاده کنید. این یک پیشنهاد است. به آن فکر کنید. مثلا به جای استفاده از شوینده های شیمیایی می توانید از مخلوط سرکه و نمک استفاده کنید. مطمئن باشید که آشپزخانه و سرویس بهداشتی منزلتان به درخشندگی روز اول خواهد شد. 
جالب است که بدانید که مخلوط سرکه و نمک را هم می توانید برای نظافت محیط داخلی مایکروفر ، داخل فر اجاق گاز استفاده کنید. کافی است یک لیوان بردارید و یک سوم لیوان را سرکه بریزید و بقیه دو سوم آن را با آب پر کنید. اکنون لیوان را بدون درپوش داخل مایکروفر یا فرگاز بگذارید و برای مایکروفر دو دقیقه، در حدی که جوش بیاید و برای فرگاز روی درجه متوسط بگذارید و بعد با احتیاط لیوان را خارج کنید و با یک دستمال تمیز محیط داخل فرگاز و مایکروفر را نظافت کنید. به همین آسانی!
بعد از نظافت دیوارها به سراغ داخل کشوها و کابینت ها بروید. وسایل را مرتب کنید. شیشه های قدیمی که دیگر استفاده نمی شوند را جمع آوری کنید. بیرون کشوها و کابینت ها را هم با یک اسپری تمیز کنید و دستمال به آرامی نظافت کنید. 
پس از آن به سراغ یخچال بروید. وسایل اضافی را از داخل یخچال خارج کنید و روی کانتر بچینید و بعد از آن، با همان محلول سرکه و نمک داخل یخچال را اسپری کنید. یک دستمال مرطوب بردارید و داخل طبقات یخچال را تمیز کنید. این روزها استفاده از سبدهای نظم دهنده یخچال بسیار کاربردی شده است. از آنها استفاده کنید و داخل یخچال را به شکلی مرتب کنید که دسترسی به همه چیز آسان شود. 
اکنون به سراغ کف آشپزخانه بروید. آن را با هر شوینده ای که ضدعفونی کننده هم باشد، حسابی تمیز کنید و بعد از آبکشی، تی بکشید. مطمئن شوید آب اضافی زیر یخچال یا گاز نمانده باشد. می توانید از روزنامه هم استفاده کنید و هم زمان پایه های گاز و یخچال یا حتی شیشه های آشپزخانه را با روزنامه های باطله نظافت کنید. کار نظافت آشپزخانه برای خانه تکانی عید تمام شد. راستی پرده را یادتان نرود از داخل ماشین لباسشویی بردارید و در آخرین مرحله سرجای قبلی اش نصب کنید. 

قدم پنجم:
این مرحله کلی است. به سراغ هال بروید. مبلمان ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن مبلمان ها می توانید از محلول ارگانیک استفاده کنید. مقداری آب و الکل را باهم مخلوط کنید و آن را روی مبلمان خود به خصوص در جاهایی که لکه وجود دارد اسپری کنید. سپس با یک دستمال تمیز شروع به پاک کردن آن کنید و بعد آن را خشک کنید. این روش برای تمیز کردن مبل های میکروفیبر هم عالی است. حتما آن را امتحان کنید.
به سراغ پرده ها بروید و آنها را باز کنید. از یک محفظه پارچه ای مثل باکس های جمع آوری لباس استفاده کنید و پرده ها را داخل آن بیندازید و بعد از آن به داخل ماشین لباسشویی بگذارید. این کار را حتما انجام دهید. عمر پرده شما بیشتر می شود و در زمان شستشو، آسیبی نمی بیند. 
شیشه ها و داخل قاب پنجره را تمیز کنید. برای تمیز کردن شیشه ها بهترین وسیله روزنامه های باطله است و برای داخل قاب پنجره ها، از جاروبرقی استفاده کنید. به خوبی تمام محفظه های داخل قاب پنجره تمیز می شود. 
کفپوش خانه را هم می توانید با محلول آب گرم و کمی شوینده سبک تمیز کنید. پیشنهاد می کنم از یک خوشبوکننده هم استفاده کنید تا همزمان که کفپوش ها را نظافت می کنید، محیط خوشبو شود. 
به آخرین مرحله رسیدیم.
مرحله آخر گردگیری است. کمی شیشه پاک کن بردارید و داخل آن چند قطره نرم کننده بریزید. این کار را توصیه می کنیم . چون باعث می شود گرد وخاک کمتری بعد از گردگیری روی وسایل شما بنشیند. 
پس از گردگیری به سراغ پرده های خانه بروید و آنها را نصب کنید. تمام شد. نظافت منزل برای شب عید را توانستید به خوبی تمام کنید. اکنون برای خودتان لیوانی چای بریزید و از عملکرد خود شادمان باشید. دلتان شاد و خرم. مجموعه کشت و صنعت خرم روزهای خوبی برای شما عزیزان آرزو دارد. 




نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.