علایم کمبود ویتامین دی و راههای درمان آن

علایم کمبود ویتامین دی و راههای درمان آن
در دو دهه گذشته، تغییر سبک زندگی ما باعث شده تا کمبود بعضی از ویتامین ها، مثل کمبود ویتامین دی مشکلات و عوارضی را برای افراد جامعه ایجاد کند. به طورکلی میتوان گفت، تغذیه نامناسب و کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب علت اصلی است. ما در این مقاله به طور مشخص، از علل کمبود ویتامین D و عوارضی که به دنبال آن به وجود می آید. صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ویتامین دی چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

ویتامین D برای سلامت استخوان ها و بعضی از اندام های مهم بدن، مثل ماهیچه ها، دندان ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. موضوع مهمی که در مورد ویتامین دی وجود دارد این است که ویتامین به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می آید. به زبان ساده یعنی تامین ویتامین دی تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید برای جذب این ویتامین در بدن، از فرآوردهای لبنی مثل شیر یا غلاتی که با غنی شده اند، استفاده نمود. 
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که با تابش نور خورشید به پوست، در بدن ساخته می شود. به عقیده عموم مردم هنگامی که ما در مقابل نور خورشید قرار می گیریم، در حال جذب ویتامین دی هستیم، این در حالی است که تابش مستقیم نور خورشید، دقت داشته باشید، نه نور خورشیدی که از پشت شیشه می تابد، باعث جذب ویتامین دی موجود در بدن ما می شود که از قبل در بدن وجود داشته باشد. 
هم چنین ویتامین D مهمترین حمایت کننده از متابولیسم کلسیم شناخته می شود و به بدن کمک می کند تا کلیسم موجود در مواد غذایی و مکمل ها را برای نگهداری سلول های استخوانی سالم، جذب کند. 
جذب ویتامین دی در بدن باعث:
  • سلامتی عضلات بدن و حفظ بافت آنها
  • تقویت سیستم ایمنی در بدن
  • کاهش التهابات در بدن (که می تواند منجر به بیماری هایی مثل رماتیسم و سرطان باشد.)
  • تنظیم فشار خون و سلامت قلب و عروق
خواهد شد. اما در بعضی از موارد افراد بدون اینکه از کمبود این ویتامین در بدن خود آگاهی داشته باشند، با نشانه هایی مثل سردرد و سرگیجه های بدون علت و یا ضعف و سستی بدن در طول روز مواجه می شوند. این علل و بعضی از مواردی که در ادامه بیان می شود؛ نشانه های اصلی در فقر یا کمبود ویتامین D  است که به آسانی می توان با گنجاندن مواد غذایی سالم به دست آورد.

 علائم کمبود ویتامین دی در بدن چیست؟ 

  • سردرد و سرگیجه
یکی از نشانه های اولیه در علائم کمبود ویتامین دی در بدن، سردرد و سرگیجه است. علت اصلی سردرد و سرگیجه می تواند فشار خون بالا باشد و معمولا افرادی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا نیز شکایت دارند. این دو باهم رابطه مستقیمی دارند. در مقاله های پزشکی، فشار خون بالا را یکی از قاتلان خاموش نامیده اند زیرا عامل خطرناکی است که باعث سکته قلبی یا مغزی می شود. توصیه می کنیم چنانچه از فشار خون بالا رنج می برید، و این روزها، درد عضلانی یا سرگیجه هم به آن اضافه شده است، حتما با یک پزشک تغذیه خوب مشورت کنید شاید یکی از علائم کمبود ویتامین دی باشد. 
  • مشکلات گوارشی
یکی دیگر از شایع ترین علائم کمبود ویتامین دی ، مشکلات گوارشی است. همه ما با افرادی مواجه می شویم که از سوزش معده، یا یبوست های مکرر شاکی هستند. در این موارد به آنها پیشنهاد دهید، میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن شان را تامین کنند. بنابر تحقیقات پزشکی، یکی از علائم کمبود ویتامین دی مشکلات گوارشی در سنین مختلف است که به این طریق که باعث می شود سرعت عبور مواد غذایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد و یا فرد دچار یبوست های مکرر می شود و یا اینکه التهاب روده یا سوزش معده را تجربه می کند.
  • عرق کردن بیش از حد
یکی از علائم کمبود ویتامین دی عرق کردن بیش از حد است. گاهی افرادی هستند که بیش از حد عرق می کنند به شکلی که کف دست آنها همیشه خیس است و این باعث ایجاد ناراحتی های فردی و مشکلاتی در کار آنها می شود. اینکه افراد در زمان هایی مثل ورزش یا انجام کارهای سخت و فیزیکی عرق می کنند به نوعی سیستم دفاعی بدن است که دمای بدن را به حد نرمال برساند اما این موضوع نباید به تمام روز یا تمام فعالیت های شما ختم شود. 
پس چنانچه شما این روزها بیش از حد عرق می کنید، با بررسی میزان ویتامین های بدن خود و مشورت با یک متخصص تغذیه، به دنبال راه چاره باشید. هنوز علت و رابطه کمبود ویتامین دی و عرق بیش از حد مشخص نشده است اما این موضوع در علم پزشکی ثابت شده است که علت اصلی عرق بیش از حد، کمبود ویتامین دی است.
  • عفونت های مکرر
گاهی کمبود ویتامینD  باعث می شود که شما به طور مکرر به عفونت گرفتار شوید. این عفونت می تواند باعث مشکلات تنفسی یا سرماخوردگی و یا به شکل خیلی جدی، تبدیل به آنفولانزا شود. این موضوع به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما برمی گردد. همانطور که گفتیم، یکی از علائم کمبود ویتامین دی ، ضعف سیستم ایمنی بدن است. در مطالعه ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان لازم در بدن آنها وجود دارد، کم است.

علایم کمبود ویتامین دی در زنان

در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که افسردگی و بیحالی یکی از علائم کمبود ویتامین دی در زنان است. این موضوع به نوع تغذیه و تغییر معماری خانه های ما که مثل قدیم از میزان کافی نور خورشید بهره مند نیستیم، برمی گردد. از طرفی زندگی شهری باعث می شود که زنان دیگر مثل گذشته فعالیت های فیزیکی لازم برای حفظ بافت ماهیچه های خود را نداشته باشند. 
از دیگر علائم کمبود ویتامین دی در زنان ریزش مو است. رابطه مستقیم و مشخصی بین کمبود ویتامین D و ریزش مو وجود دارد. اگر سطح ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی و ضروری بدن، برای داشتن یک چرخه رشد طبیعی به فولیکول های مو نخواهد رسید. کمبود این مواد غذایی باعث می شود که موهای شما شکننده ، خشک و آسیب پذیر شود یا به طور مشخص ریزش مو داشته باشید. زیرا ویتامین های لازم برای تکمیل شدن رشد موها در بدن ایجاد نمی شود.
جالب است که بدانید ویتامین دی در کنار ویتامین C و بیوتین نقش مکمل و مهمی در تغذیه مو دارند و در اصطلاح عامیانه، مو قوت خود را حفظ کند و دیگر شما ریزش مو نداشته باشید. پس شاید بهترین راه برای افرادی که از ریزش مو رنج می برند، استفاده از مواد معدنی کافی و ویتامین D کافی باشد. 

علائم کمبود ویتامین دی در کودکان

اثرات کمبود ویتامین d در بدن، چند ماه بعد ظاهر می شود. این علائم در کودکان شیرخواری که مادرانشان کمبود این ویتامین را دارند، در عرض 2 ماه پس از تولد ظاهر می شود؛ اما در بقیه موارد در اواخر سال اول و در حین سال دوم زندگی، علائم مزبور بروز می کنند. در سایر دوران کودکی( به جز سن شروع بلوغ) کمبود این ویتامین نادر استکمبود ویتامین دی در کودکان باعث نرمی استخوان (راشیتیسم) می شود. وقتی به دلیل کمبود ویتامین دی در کودکان ، جذب کلیسم از رودها متوقف می شود، برای نگهداری سطح کلیسم خون در حد طبیعی، هورمونی به نام پارتورومون از غده پارتیروئید ترشح می شود. این هورمون، کلیسم را از استخوان ها برمی دارد و وارد خون می کند و باعث می شود تا کلیسم در خون به حد طبیعی باقی بماند.

اثرات کمبود ویتامین دی در کودکان ، چند ماه بعد از تولد ظاهر می شود. این علائم در کودکان شیرخواری که مادرانشان کمبود این ویتامین را دارند، در عرض 2 ماه پس از تولد ظاهر می شود؛ اما در بقیه موارد در اواخر سال اول و در حین سال دوم زندگی، علائم کمبود ویتامین دی در کودکان نمایان می شود. در سایر دوران کودکی( به جز سن شروع بلوغ) کمبود این ویتامین نادر است. 
کج خلقی در کودکان، مشکلات تنفسی در هنگام خواب، عفونت های مکرر، رشد دیرهنگام دندان و نرمی استخوان از علائم کمبود ویتامین دی در کودکان است که مادران باید جدی بگیرند.

راههای درمان کمبود ویتامین D چیست؟

برای جبران کمبود ویتامین D باید تغییری مهم در سبک زندگی خود ایجاد کنید. مصرف مواد غذایی لازم و سرشار از ویتامین های ضروری بدن، انجام ورزش های هوازی و پیاده روی در آفتاب می تواند بهترین توصیه در راههای درمان کمبود ویتامین D باشد. 

برای جبران کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟

بهترین راه جبران کمبود ویتامین دی این است که مواد غذایی لازم و سرشار از ویتامین دی را در رژیم غذایی خود و خانواده تان قرار دهید. این مواد غذایی شامل:
  • ماهی‌ های چرب مانند سالمون
  • ساردین و شاه ماهی
  • مواد غذایی غنی شده با ویتامین دی مانند لبنیات غنی آب پرتقال، شیر سویا، غلات، پنیر و زرده تخم مرغ هستند .
شاید بعضی از افراد باشند که با خوردن ماهی های چرب یا لبنیات چرب مشکل داشته باشند. بنابراین به طور قطع بهترین راه جبران کمبود ویتامین دی برای این افراد، استفاده از غلات است. 
ما در مجموعه کشت و صنعت خرم با تهیه انواع مختلف کنسرو از غلات سالم استفاده از این ماده غذایی سرشار از ویتامین و پروتئین را برای همه افرادی که به سلامتی خود و خانواده شان اهمیت می دهند، آسان نموده ایم. استفاده از محصولات خرمعلاوه بر اینکه خیال شما را از سلامت مواد غذایی راحت می کند، می تواند یک رژیم غذایی سالم و کافی را برای شما فراهم سازد. 


نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.